GDPR - 2016/679/EG

Behandling av personuppgifter

Information enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – 2016/679/EG)

Advokatfirman Sabic är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som avser kontaktpersoner och som erhålls i samband med uppdrag eller annars behandlas när ett uppdrag förbereds eller administreras. Det finns ingen skyldighet att lämna personuppgifter till advokatfirman, men om det inte sker kan en anställd vid advokatfirman inte åta sig uppdrag, eftersom advokatfirman då inte kan genomföra nödvändig jävs- och penningtvättskontroll.

Advokatfirman behandlar personuppgifterna för att genomföra jävs- och penningtvättskontroll, utföra och administrera uppdraget, tillvarata dina intressen samt för redovisnings- och faktureringsändamål. Behandlingen sker med stöd av att det är nödvändigt för att fullgöra avtalet med dig, uppfylla en rättslig förpliktelse eller, vid offentliga förordnanden, för att fullgöra en uppgift av allmänt intresse.

Uppgifterna kan även användas för affärs- och metodutveckling, marknadsanalys, statistik och riskhantering. Den behandling som sker i syfte att utveckla och analysera verksamheten grundas på advokatfirmans berättigade intresse av att utveckla sin verksamhet och kommunicera med sina kontakter.

Personuppgifter kan komma att överföras mellan advokatfirman och andra advokatfirmor i syfte att utföra jävs- och penningtvättskontroller, för informations- och kunskapsutbyte samt för resursallokering.

Advokatfirman Sabic lämnar inte ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då (1) en särskild överenskommelse har upprättats mellan advokatfirman och dig, (2) det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter, (3) det är nödvändigt för att advokatfirman eller dess anställda ska fullgöra en lagstadgad skyldighet eller efterkomma ett myndighetsbeslut eller domstolsbeslut, eller (4) advokatfirman eller dess anställda anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för deras räkning. Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata dina rättigheter.

Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar Advokatfirman Sabic enligt Vägledande regler för god advokatsed (VRGA), i tio år från dagen för ärendets slutförande, eller under längre tid om ärendets natur kräver det.

Du har rätt att kostnadsfritt begära information från Advokatfirman Sabic om hur dina personuppgifter används. På din begäran, eller på eget initiativ, kommer Advokatfirman Sabic att rätta eller radera felaktiga uppgifter, eller begränsa behandlingen av sådana uppgifter. Du har även rätt att begära att dina uppgifter inte behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Dessutom har du rätt att få tillgång till dina personuppgifter i ett maskinläsbart format eller, om det är tekniskt möjligt, få uppgifterna överförda till en tredje part som du anvisar.

Om du är missnöjd med Advokatfirman Sabics behandling av dina personuppgifter kan du lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet. I Sverige är detta Integritetsskyddsmyndigheten (www.imy.se). Du kan även vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.

Vid tvist

Konsumenttvistnämnden kan pröva arvodestvister och andra ekonomiska krav – både inhemska och gränsöverskridande – som en konsument riktar mot en advokat eller advokatbyrå. För mer information, se: www.advokatsamfundet.se

Firmans Information

Org.nr: 559530-2174

Godkänd för F-skatt

© 2025 Advokatfirman Sabic